Fremsyn og smidighet
Finanskrisen er på hell og Norge har klart seg bra. Går det like bra neste gang, og hva bør vi gjøre nå?
Nordmenn – finanskrisens utvalgte folk


Den gangen var oljeproduksjonen i Norge i kraftig vekst, og det gav den norske stat store inntekter. I dag er ikke utsiktene de samme. Om tre år vil norsk olje¬produksjon være halvert fra toppåret 2001, i følge Oljedirektoratet. Med en oljepris på 80 dollar og en dollarkurs som nå, tilsvarer det tapte oljeinntekter på 550 mrd kroner for 2009-2013, noe som tilsvarer 122 nye operabygg. Da kan vi fort mangle penger til neste gang det kommer en krise. For det kommer en neste gang.
Vi står overfor en fremtid med langt større omskiftelighet enn tidligere. Flere akademiske studier viser at omskifteligheten (volatiliteten) for bedrifter var 2-4 ganger større på 1990-tallet enn på 1970-tallet. Det nye normale er dessuten at vi ikke lenger bare skal konkurrere med andre vestlige land, som har de samme verdiene og tilsvarende velferdsstat som oss. Vi skal konkurrere med de fremvoksende økonomiene i Asia.Vi kan møte konkurransen ved å redusere våre lønnskostnader, som har vokst med 20 % mer hos oss enn hos våre konkurrentland, i løpet av 2000-tallet. Eller vi kan møte den med større arbeidsledighet og færre velferdsgoder. Eller vi kan møte den med en fremragende innovasjonsevne.
I Norge må vi bli fremragende på innovasjon
![]() |
Gravitasjon mot kjernevirksomheten For det første er det en gravitasjon mot kjernevirksomheten. Det vil si, de fleste virksomheter opererer med en innebygd diskriminering av nye ideer. Enhver ny idé blir stilt overfor krav om å demonstrere sin langsiktige lønnsomhet. For kjernevirksomheten derimot, har man ingen systematisk gjennomgang av bærekraft på lang sikt. Man antar – feilaktig – at man kan fortsette som i dag. Dette til tross for at levetiden på produkter og tjenester bare blir kortere. |
![]() |
Enhver ny idé er liten For den andre er enhver ny idé svært liten, sammenlignet med hovedvirksomheten. Har man ikke bestemt seg på forhånd, er det dermed lite som rettferdiggjør bruk av penger og menneskelige ressurser på å utforske en kanskje-mulighet som først blir stor mange år frem i tid. |
![]() |
Lite som motiverer til innovasjon For det tredje er det lite som motiverer den enkelte til å gå utenfor opptråkkede spor. Stikker du hodet frem og kjemper for en idé som går på tvers av eksisterende tenkning, og som feiler, så får du garantert straff. I motsatt fall, om du ignorerer en mulighet som medfører at virksomheten går glipp av en stor gevinst, så skjer det ingenting. Valget synes enkelt, det beste er å spare kreativiteten til fritiden. |
Se mulighetene – utnytt dem
