Fremtidens julehandel

Julehandelen står for døren. I følge hovedorganisasjonen for handel og tjenester i Norge – HSH – vil vi handle for nærmere 50 milliarder kroner. Vi åpner våre lommebøker i julen. Det er tradisjon. Måten vi handler på derimot, er i ferd med å endres.

Allerede i 2006 hadde hver tredje nordmann handlet julegaver på nett. I løpet av de siste seks månedene har 95 % av internettbrukerne i Norge bestilt varer på nett, melder NTB. I fjor handlet mer enn 1.7 millioner nordmenn på Internett. Omsetningsveksten fra året før var på over 40 %.Fremtidens handel er preget av to megatrender: digitalisering og opplevelser. Disse to er ikke separate trender eller alternative strategier. Tvert i mot, digitaliseringen er en muliggjører for opplevelsen.Fremtidens handel er overalt, den er opplevelsesrik og omskiftelig, den er sosial og den gjør kunden enda mektigere enn hun allerede er.

Fremtidens handel er overalt

I 2013 vil det anslagsvis bli gjennomført 300 milliarder betalinger over mobilen i verden. Mange av dem vil foregå utenom butikkene. Strekkoder og bildegjenkjenning på mobilen, gjør det mulig for oss å samhandle med produkter hvor som helst. Leser medpassasjeren din en spennende bok på trikken? Ta bilde av omslaget med mobilen, få en liste over hvor boken selges på nettet, velg en butikk og kjøp og betal den direkte med mobilen.Ved hjelp av AR (augmented reality eller forbedret virkelighet) kan vi dessuten knytte informasjon til en hvilken som helst gjenstand. Layar er en AR-nettleser for mobiltelefonen. Du kan for eksempel rette mobilkameraet mot butikkene i en handlegate. Det dukker opp symboler i mobilbildet. Klikk på dem og få tilbud fra de forskjellige butikkene før du en gang er kommet inn i butikken.

Fremtidens handel er opplevelsesrik

Når selve handelstransaksjonen gjøres utenfor butikken, som fra sofaen hjemme eller via mobilen på trikken, påvirker det hvordan de fysiske butikkene utformes. Når butikkene blir mindre utsalgssteder og mer opplevelsessentra, vil historiefortelling, underholdning, produktdemoer og interaktive skjermer inngå i stadig flere butikkonsepter. Ta sjokolade for eksempel. Ritter sports kvadratiske ruter selges ikke bare fra butikkhyllene ved siden av sine konkurrenter. I januar i år åpnet Ritter sport sin egen flaggskipbutikk i Berlins fasjonable shoppingdistrikt. Der finner man blant annet en sjokoladebar, hvor du kan be om å få laget din egen drømme-sjokolade, og du kan gå sjokoladestien med interaktiv historiefortelling og 3D-film.

Fremtidens handel er omskiftelig

For å kunne iscenesette opplevelser må handelsstanden hele tiden å skape noe nytt. Vi ser fremvekst av pop-up-stores, eller sprett-opp-butikker. Ett eksempel er Juke Point hvor man kan prøvekjøre Nissan Juke, men også finne merkevarer som EA Games, Salomon og Oslo Ink. Juke Point er åpent i 3 uker fra 13. oktober på Tjuvholmen i Oslo. Også her understøttes opplevelsen av det digitale. Handelens omskiftelighet støttes av nettjenester som PopUpInsider.com, som formidler kontakt mellom utleiere og leietakere av midlertidige arealer.

Fremtidens handel er sosial

En opplevelse er best når den deles med andre. Sosiale nettverk har opplevd en eksplosjonsartet vekst, og de kommer til å integreres i våre fremtidige kjøpsopplevelser. Diesel Cam er ett eksempel hvor man kan ta bilder av seg selv i prøverommet og poste på Facebook. Dine nettvenner kan så gi kommentarer, og si om de liker antrekket ditt eller ikke.

Fremtidens handel gjør kunden enda mektigere

Mobiltelefonen visker ut grensene mellom den virkelige og den virtuelle verden. Det gir kundene innsikt og handlingsdyktighet. Kundene kan planlegge sin handletur på forhånd. Google Places kan bli en nestegenerasjon Gule sider. Du finner ikke bare telefonnummer og adresse, men butikkene kan laste opp bilder, videoer, tilbud og spesielle events. Dermed kan du forhåndsbesøke butikken fra sofaen, få oversikt over lagerbeholdning og ventetider, og få forhåndsvisning av produktene.Når du vel er ankommet butikken, vil kombinasjonen av GPS og interaktive butikkart gjøre det lett å finne frem. Point Inside og FastMall er eksempler på slike løsninger. Kan hende ønsker du å laste opp handlelisten din, og få den automatisk sortert etter hvor varene befinner seg.Når du finner en interessant vare i butikken, kan du få kunnskap om den fra langt flere enn de butikkansatte. Appen Prisjakt for eksempel, lar deg lese av strekkoden på en vare i butikken, og finne andre utsalgssteder med laveste pris. Du får kart og veibeskrivelse dit.Basert på strekkode eller annen produktidentifisering kan vi også tenkes å sammenligne ulike varer basert på brukeromtaler, spore CO2-utslipp for varens livsløp eller kanskje få smaksprøver på alt som kan la seg digitalisere.Skal butikkmedarbeiderne nå opp til slike velinformerte kunder, bør de utstyres med sine egne mobiler eller iPads. Da kan de yte service, formidle kunnskap og skape tillit i fremtidens handel.

Fremtidens handel er drevet av det digitale og av opplevelser. Det er de som skjønner begge deler som vil kunne forsyne seg av fremtidens åpne lommebøker.

Forrige
Forrige

Derfor virker kampanjer i sosiale media

Neste
Neste

Augmented Reality – fra science fiction til fotballkort