Når kjøpte du sist en vekkerklokke?
Med åpne applikasjonsmarkeder som iPhone’s App Store og Android Market tar moderne smartphones markedsandeler i etablerte bransjer.
Etter mobiltelefonens inntreden er det nok ikke lengre like moro å være produsent av vekkerklokker, en britisk undersøkelse viser at mer enn halvparten nå benytter mobiltelefonen i stedet. Denne endringen er nok kommet for å bli, selv om en feil i iPhones operativsystem gjorde at tusenvis forsov seg ved overgangen til vintertid. Grunnen er enkel: mobilen har de uansett med seg og dens vekkerklokke er god nok.Stadig flere bransjer opplever nå på samme måte å bli utfordret av mobiltelefonprodusentene. Dette skyldes ikke først og fremst mobiltelefonprodusentene selv, men det kreative mylder som er utløst av åpne applikasjonsmarkeder for mobilapplikasjoner – ledet an av iPhone’s App Store og Android Market.
Peser etablerte aktører i nakken
Etablerte bransjeaktører erfarer akkurat som vekkerklokkeprodusentene at selv om de tilbyr stadig mer avanserte produkter – det være seg bilnavigasjon, spillkonsoller, hjemmeautomasjon, notestativ, gitarforsterkere eller høreapparat – fristes kundene i stedet av mobilapplikasjoner som gir den jevne bruker en god nok løsning til en rimelig penge. Produsenter vil også i økende grad oppleve at selv for kundene som faktisk er villige til å betale ekstra for en bedre løsning, vil ikke lenger skreddersydde produkter kunne konkurrere med brukeropplevelsen som smartphone-plattformene tilbyr.Et godt eksempel på dette er treningsapplikasjoner, som Dagens Næringsliv skrev en artikkel om 25. november, basert blant annet på inFutures analyser. Mange av treningsapplikasjonene er rettet mot mosjonister, og utnytter telefonens innebygde GPS til å gi brukeren informasjon om hastighet og distanse under løping, sykling eller skigåing. For mange fremstår de dermed som et godt nok alternativ til dedikerte treningsklokker fra Polar, Suunto eller Garmin. Riktig nok måler ikke telefonen pulsen din slik treningsklokker gjør, men når man først har telefonen blir uansett valget mellom en treningsklokke til 2-5.000 kroner og en treningsapplikasjon til 11 kroner for mange ganske enkelt. Hvis man da ikke er blant de som bruker treningsklokke som statussymbol på jobben!
Åpen innovasjon gir resultater
De åpne applikasjonsmarkedene har imidlertid utløst en bølge av innovasjon, slik at treningsapplikasjonenes funksjonalitet nå formange gjør dem til et langt bedre alternativ enn treningsklokkene, uavhengig av prisen. Eksempel:
Treningsdagbok: Dokumentér treningen løpende i din online treningsdagbok. Legg inn kommentarer, eks. ”Turen tok 5 min lengre enn vanlig – jeg møtte en flokk rådyr! ”
Virtuell trener: Få treningstips tilpasset din fysiske form og treningsambisjon, med motiverende oppmuntringer fra idrettsstjerner som Lance Armstrong underveis.
Sosial trening / virtuelle team: Bygg virtuelle team og del resultater via Facebook og Twitter. Motivér til økt innsats og gi hverandre utfordringer, eks: ”Kan du slå min raskeste runde rundt Sognsvann?”
Trygghet: Innebygd GPS med kart har hjulpet mang en bortkommen mosjonist hjem, på ukjente stier eller etter mørkets frembrudd. La også den som venter følge din posisjon i sanntid, via internett.
Sensorer: For mange startet treningsapplikasjoner som et rimelig alternativ til treningsklokker med pulsmåler og fotsensor (måler hastighet/distanse). Nå begynner også treningsapplikasjoner å støtte slike sensorer, men fortsatt til en langt lavere pris.
Automatisk lagring og deling av treningsøkt til nettbasert treningsdagbok.
I tillegg til de GPS-baserte treningsapplikasjonene finnes etter hvert en rekke applikasjoner for personalisert treningsveiledning, som et alternativ til personlig trener og treningssenter. Ta virtuelle treningstimer, ved hjelp av applikasjoner for yoga, aerobics, spinning, pilates, osv. Klar deg uten treningssenter, ved hjelp av applikasjoner med videobibliotek av øvelser som ikke krever kostbart utstyr. Få tilpasset kostholdsveiledning, og hjelp til vektkontroll.
Helse 2.0
Økt fokus på helse og velvære er en viktig driver for den eksplosive utviklingen i markedet for trenings- og helseapplikasjoner. Vi blir stadig mer opptatt av å holde oss i form, eksempelvis har andelen av befolkningen som trener 2 ganger i uken eller mer steget med 47% fra 2001 til 2007. Arrangement som Birken, Skarverennet og Oslo Maraton opplever massiv deltagervekst, til et punkt hvor de alle har sett seg nødt til å sette tak for antall påmeldte.Den økende helseinteressen i befolkningen gir seg bl.a. utspring i mobiliseringen av praktiserende pasienter, som omtalt i et tidligere kvartalsbrev.
Praktiserende pasienter vil i større grad benytte mobile løsninger for å dele informasjon seg i mellom og bistå hverandre, og en vil i tillegg se fremveksten av mobile applikasjoner for helseovervåking og fjerndiagnose.
Foreløpig er det private og kommersielle interesser som driver denne utviklingen av trenings- og helseapplikasjoner, og i en tidlig fase er det fra et innovasjons- og utviklingsperspektiv kan hende like greit. Men gitt våre nasjonale helse- og velferdsutfordringer burde aktører i det offentlige helsevesen aktivt teste ut mulighetene tjenestene kan gi, og presse på for at de beste tas i bruk.