Beacons – digitale fyrlykter i julestria?

Nå nærmer julen seg for alvor, men for mange kan ikke julefreden senke seg før de siste julegavene er innkjøpt. Å gå i butikker de siste dagene før jul kan være en prøvelse, men beacons har muligheten til å gjøre handleturen mye enklere.

Hva er beacons?

Beacons er små batteridrevne radiosendere – de minste på størrelse med et kronestykke – som plasseres ut i omgivelsene for å varsle brukerens smarttelefon når hun er i nærheten av noe av interesse. Teknologien er basert på siste versjon av bluetooth, og fungerer med Apple, Android og Windows Phone. Hvis brukeren har en app fra den som har plassert ut beaconet – det være seg et varehus, et museum eller en idrettsarena – kan beaconet vekke appen til live og utløse en handling basert på dets unike ID. I julehandelen kan det for eksempel være å gi kunden tips om aktuelle tilbud i avdelingen hun kommer inn i, rådgiving om varene hun er i nærheten av, eller hjelp til å navigere frem til hvor en gitt vare befinner seg. En retningsløs vandring mellom hyllene kan bli til målrettet handel. Tilsvarende kan et museum tilby besøkende informasjon om verket de står fysisk foran, og en idrettsarena kan vise hver besøkende veien til riktig sitteplass.

Et vennlig hint, eller en pest og en plage?

Med beacons kan brukerens fysiske plassering utløse en kontekstbasert digital dialog, og bygger med det en ny bro mellom fysisk og digital kundedialog. Beacons kan derigjennom bidra til både gode kundeopplevelser og klingende mynt i kassen, hvis de benyttes riktig.Løsningene er så ferske at det er til nå gjort få uavhengige studier av effekter, men de studier som er gjort viser lovende resultater. En studie gjort av inMarket på bruk i varehandel viste at kunder som mottok varslinger var 19 ganger mer tilbøyelig til å se nærmere på en vare enn kontrollgruppen. De var også 6,4 ganger mer tilbøyelig til å beholde handelsaktørens app på sin mobiltelefon. Tilsvarende viste en pilot gjennomført av McDonalds en salgsøkning på 7,5-8 prosent for de varene som inngikk i kampanjen.For handelsaktører gir dette et potensial for både økte inntekter – i form av flere og/eller større kjøp – og for reduserte kostnader – gjennom å gjøre relevant rådgivning tilgjengelig digitalt.Sammenlignet med andre kanaler som benyttes til å kommunisere tilbud – som e-post, pop-up-annonser, SMS og reklamebilag – har beacons egenskaper som reduserer faren for at varslinger skal oppfattes som «spam». Brukeren selv styrer hvem hun skal innstallere apper og motta varsler fra. Vil hun skjerme seg fra varslinger kan hun skru av bluetooth eller velge telefonens flymodus. Sender en aktør for mange irrelevante varsel kan hun skru av varsling for den aktuelle appen – eller ganske enkelt avinstallere den – og aldri motta et varsel igjen.At varselet bare kommer når mottakeren er i fysisk nærhet av aktøren øker også sannsynligheten for at varselet oppleves som et vennlig hint, og ikke en forstyrrelse. Undersøkelser viser også at kunder gjerne er klare for dialog via mobilen når de er i butikken. inFutures egne undersøkelser blant norske forbrukere viser eksempelvis at blant byggevarekunder gjør allerede 7 av 10 av kunder under 40 år produktsøk på mobilen mens de er i varehuset, enten alltid eller foran viktige/store innkjøp[1].

inFuture og beacons

Varehandelen er en av sektorene der bruk av beacons har begynt å skyte fart – om enn ikke i Norge ennå. Eksempler på aktører som har tatt i bruk beacons er konfeksjonskjeden Macys i USA[2] og shoppinggaten Regent Street i London[3]. Teknologien er imidlertid såpass fersk at mye fortsatt er åpent for utforskning. Mulige bruksscenarier for beacons er derfor ett av temaene inFuture fokuserer på i det 3-årige forskningsprosjektet MOVON, som vi kjører sammen med Coop Norge Handel. Prosjektet er støttet av Forskningsrådet, og involverer forskningsmiljø innen tjenesteinnovasjon fra NHH og Universitetet i Karlstad. Hovedorganisasjonen Virke er også en av partnerne i prosjektet.I tillegg til varehandelen har beacons også lovende potensial innen eksempelvis reiseliv (flyselskap, hoteller), kultur (museer, idretts- og kulturarrangement) og opplevelsesnæringer (fornøyelsesparker, etc). Det fins også en rekke aktuelle bruksscenarier i hjemmet – eks. telefonen starter fjernkontroll-appen når du setter deg foran tv’en eller går i stillemodus når du går inn på soverommet. Et mer kuriøst eksempel er vekkeklokke-appen Forcely som ikke lar seg slå av før brukeren er fysisk i nærheten av et beacon – som kan plasseres langt unna senga.

De kommende året vil helt sikkert bringe også helt andre bruksområder enn de som er nevnt her. Men sannsynligheten er stor for at i neste adventstid vil mobilfyr forsøke å vise vei i julehandelen.

Inntil den tid ønsker inFuture deg en riktig god jul, og et godt nytt år!  


[1] Tall fra MOVON undersøkelse, 2014

[2] https://www.umbel.com/blog/mobile/15-companies-using-beacon-technology/

[3] How Beacons Are Changing the Shopping Experience, Harvard Business Review

Forrige
Forrige

Distraksjonenes tidsalder

Neste
Neste

Tenk smartere på kundetilfredshet