Myten om tidsfattigdom
En økende andel av befolkningen opplever seg fattigere på tid enn på penger. En tysk forskningsstudie viser at det gjelder så mange som hver tredje av landets innbyggere. Andelen er neppe mindre i Norge. Tvert i mot viser nye tall fra OECD at Norge er det landet i Europa hvor befolkningen er minst tilfredse med balansen mellom arbeidstid og fritid. Bare 13 % av nordmenn er tilfredse, mens gjennomsnittet i Europa ligger dobbelt så høyt, og andelen tilfredse tyskere er tre ganger så stort.
Vi opplever dermed at jobben tar svært mye av vår tid. Likevel er nordmenn internasjonale mestre i korte arbeidsdager og mye fritid. Bare 3 % av arbeidstakerne jobber lange dager, og vi har over 16 timer tilgjengelig til fritid i døgnet. Vi er kun slått på målstreken av danskene.
Rike på aktiviteter
Nordmenn er ikke tidsfattige. Vi er imidlertid rike på aktiviteter å fylle tiden med. Det gir en opplevelse av tidsfattigdom. Sagt på en annen måte, vi har byttet noe av vår velstandsvekst i fritid.SSB har kommet med oppdaterte tidsbruksstudier. Det gjør det mulig for oss å sammenligne livet vi lever i dag, med livet vi levde i 1970.Kvinner er kommet i lønnet arbeid og jobber nesten dobbelt så mye nå som i 1970. Menn derimot jobber 22 % mindre, og seniorene (67-74 år) jobber 88 % mindre enn hva de gjorde i 1970. Vi bruker 21 % mindre tid på husarbeid, mens omsorgsarbeid er gått opp med 23 %. Barna får dermed mer av vår tid, ikke mindre. Besteforeldrene er dessuten kommet skikkelig på banen i barneomsorgen, og de har nærmere tredoblet sin tidsbruk på dette siden 1970.
Fokus på fritid
Så har vi fritiden. Den har virkelig vunnet vår gunst siden 1970. Vi leser riktignok mindre, og vi har noe mindre sosialt samvær. Men vi ser 50 % mer på TV, og vi bruker 43 % mer tid på kultur og underholdning. Øvrige fritidssysler har økt med 159 %.
Tidsfattigdom er altså en myte, men opplevelsen av den er høyst reell. Det gir nye muligheter og trusler fremover. Vi forventer en økende grad av utålmodighet blant kundene. For eksempel svarer to av tre nettbrukere at de mister tillit til en virksomhet dersom de må lete på nettsiden mer enn et minutt. Samtidig gjør teknologi det mulig for oss å skape en tidsbesparende hverdag for kundene. Vi ser blant annet en større betalingsvilje for avlastningstjenester. Kjøp av tjenester i hjemmet har hatt et beskjedent omfang i Norge. I siste halvdel av 2000-tallet så vi imidlertid et trendbrudd. Nå kjøper hver femte familie, hvor begge jobber heltid, renholdstjenester hjemme.
Når tid er blitt valuta er det penger å tjene. Det er penger å tjene for den som lar kundene bruke mer av sin tid på det de har lyst til, eller mindre av sin tid på det de ikke liker. Som arbeidsgivere derimot, kan vi bli utfordret av så vel seniorer som øvrige medarbeidere, som er fanget i fritidsklemma.